Europos juodoji skylė arba atgal į SSRS

Man kaip gimusiai laisvoje Lietuvoje, prisiklausius tėvų ir senelių pasakojimų, būtų labai įdomu laiko mašina nusikelti į praeitį ir pasidairyti po apie tiek girdėtą SSRS. Kol laiko mašina nesukurta, jei jums irgi būtų smalsu pažvelgti keliasdešimt metų atgal, pasiūlysiu kitą būdą. Ar esate girdėję apie valstybę Padniestrę?  Nevarkite,  ieškodami jos žemėlapyje, nes ji oficialiai, net neegzistuoja. Žinoma,tai nevienintelė nepripažinta valstybė. Nuo kitų ji skiriasi tuo, jog apsilankę joje,Jums atrodys, kad laiko mašina nukeliavote keliasdešimt metų atgal.

Kas ta Padniestrė?
Padniestrė ( kitaip Transnistrija) yra įsprausta tarp Moldavijos ir Ukrainos. Oficialiai valstybė laikoma Moldovos dalimi, bet pati pasiskelbė  nepriklausomybę. Nors ji priklauso Moldavijai,  turi savo kariuomenę, prezidentą, policiją, valiutą. Padniestrė neapsieina be visų valstybės požymių: įstatymų, vėliavos, himno, piliečio pasą. Žinoma tik pačioje ''valstybėje'' galiojantys pasai, neleidžia daug ko nuveikti, tad jos gyventojai turi po antrą Rusijos, Ukrainos, arba Moldavijos pasą. Padniestrėje gyvena moldavai, rusai, ukrainiečiai, bet oficiali kalba rusų. Ten apsipirkti galite Padniestrės rubliais, bet išvykus iš šalies, jie tampa beverčiais ir jų konvertuoti negalima. Padniestrės sostinė Tiraspolis, dydžiu prilygsta Klaipėdai.
Šioje ''šalyje'' rinkimai yra planuojami, varžoma spaudos laisvė, ji save vadina sovietine respublika. Ir vienintelė pasaulyje vis dar naudoja sovietinius atributus.


Kodėl Padniestrėje, vis dar gyvena taip kaip SSRS?
Sovietmečiu Padniestrė, buvo Moldavijos SSRS. Jai iširus  gyventojai, nepanoro kartu su Moldavija žengti į Europą, todėl apsiskelbė atskira valstybe. Moldavijai tai labai nepatiko, ir ji pradėjo karą su Padniestre. Dėl to, kad ją rėmė Rusija, karas baigėsi paliaubomis. O Moldovija iki šiol negali kontroliuoti savo teritorijoje esančios ''valstybės''.

Padniestrė - gyvas sovietinis muziejus

Vykti į Padniestrę nesiūloma, dėl to, kad užsieniečiams gali tekti mokėti kyšius pareigūnams, taip išvengiant
Padniestrės prezidentūra
problemų. Be to jokioms tarptautinės normoms nepaklūstanti teritorija yra laikoma nusikaltėlių prieglauda. Europos Sąjunga ją laiko kontrabandos, prekybos ginklais ir žmonėmis baze, Europoje. Bet jei vis dėl to panorote pasivaikščioti praeitimi dvelkiančiomis gatvėmis, tai padaryti nebus paprasta. Į pačią ''valstybę'' galima pakliūti traukiniu arba automobiliu, nes nėra oro uosto. Turistams tenka atsakinėti į klausimus ir iškentėti ilgesnes negu vietiniams procedūras. Pasieniečiai duoda leidimą svečiuotis ''šalyje'' parą, jei nori pabūti ilgiau, teks registruotis milicijoje.
Pastatai, paminklai, plakatai net negyvenusiam SSRS ją primins. Turistams didžiausią nuostabą kelia KGB rūmai, sovietų namai,  V. Lenino, sovietinių tankų, A. Suvorovo (rusų karvedys įkūręs miestą)  paminklai, komunizmo garbinimo požymiai. Žinoma, yra ir modernesnių pastatų. ''Sheriff'' tai vienas iš dažniausių pavadinimų, kuriuos galima sutikti Padniestrėje. Mat įmonę valdo buvusio prezidento sūnus ( Jei ne tokie ryšiai, ji nebūtų taip įsitvirtinusi), įmonė apima daugybę verslo sričių, nuo futbolo klubo iki degalinių.
Gatvėmis važinėja seni, aprūdiję automobiliai, rečiau sutiksi naujesnių. Automobilių nedaug, bet gatvėse sutiksi dar mažiau gyventojų. Tai sukelia niūrų ir tylų miestų vaizdą, kas sužavi ir nustebina kiekvieną apsilankiusį Padniestrėje.


Nors Padniestrėje jau yra telefonai, bankomatai, kelios interneto kavinės, jis vistiek lieka gyvu SSRS muziejumi. Juk nėra kitos tokios vietos, kur sutiksi milicininkus sovietinėmis uniformomis, galėsi apsipirkti mažose ne savitarnos parduotuvėse, ir kiekviename kampe tau siūlys įsigyti saulėgrąžų, susuktų į laikraščius.
Labai didelė tikimybė, kad straipsnyje radote minusų, tad pakomentuokite pasistengsiu pasitaisyti. O pačioje Padniestrėje minusų nėra, nes kaip sakė ten pabuvojęs turistas ''Ten minusų nėra, nes ten dar sovietmetis, o sovietmety viskas gerai ir visi laimingi''.


17 Komentarai

  1. Na, išbarsiu savo istorijos mokytoją, kad šis man (ir kitiems likusiems 2 mokiniams, kurie per istorijos pamokas klauso) nieko nesakė apie šitą, dėl savo nepriklausomybės taip aršiai kovojančią, valstybę. Tegul jis ir nežino, tada aš priimsiu garbę daugiau pasidomėti ir pravesti pamoką, kadangi kaip tik mokomės SSRS žlugimą. Pasirodo, ne iš pat šaknų išrautas komunizmas.

    Ačiū tau už įrašą, aš, kaip istorijos mylėtoja, tai man tokios temos yra kaifas, o čia dar kažkas pirmą kart girdima. Kritikuot nėra ko, man straipsnis susiskaitė visai kaip vadovėlio tekstas - buvo nesunku ir suprantama. Kadangi ryte prarijau įrašą, nepastebėjau nei klaidų, nei šiaip mėšlo. Išdėstymas taip pat gražiai žiūrisi. Žodžiu, bent jau mane tai sudominai ir pakerėjai. :-)

    AtsakytiPanaikinti
  2. O man tai visai neįdomu.
    Jeigu taip norit rašyti apie istoriją, tai susikurkit atskirą tinklaraštį. -_-
    Suprasčiau, kad būtų rašoma apie Staliną ir kitas panašius, mirusius žmones, tai tikrai įdomu, o čia apie nesąmonę kažkokią, merginų tinklaraštį.
    Nepatiko, neįdomu, sunkiai skaitosi.

    AtsakytiPanaikinti
  3. Benzo pjūkle, ačiū nesitikėjau, kad kam nors patiks, nes tai pakankamai rimtas straipsnis.
    Anonime, aš rašau apie tai ką išmanau ir man patinka. Iš kur man žinoti, kas patinka tau ir apie ką skaitytum. Tu galėjai parašyti, apie ką nori išgirsti ir aš būčiau apie tai parašiusi

    AtsakytiPanaikinti
  4. Anonime, kas tau neįdomu, to ir neskaityk argi pati savarankiškai, be mamytės pagalbos nebegali atsirinkti ką tau daryti, o ko ne?

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Ką noriu tą darau, ne tavo bėdos čia. ;)
      Gyvenk savo gyvenimą.
      P.S kaip ir sakai po savo straipsniais - "visiems negali tai patikti", tai va, man nepatinka. :*

      Panaikinti
    2. Ir beje, taip be mamos pagalbos, nieko rinktis negaliu, nes esu vaikas, kaip ir didžioji dauguma skaitytojų, tad jei nepatinka kažkas, dink iš TD, nes jau esi savarankiška (ar ne? :() ir vietoj TD straipsnių turėtum pati spręsti, o ne skaityti čia visokius patarimus, nes kaip ir aš vadinas nesi savarankiška. :))

      Panaikinti
  5. Man taip pat labai patiko šis straipsnis, nes labai mėgstu istorija. Kažkaip tik norėjosi, kad truputi daugiau būtų parašyta, su daugiau smulkmenų, pavyzdžiui apie valdžią, nes pirmą kartą girdžiu tai trokštu daugiau ;)

    AtsakytiPanaikinti
  6. http://budamantvydas.blogspot.com/2014/03/kelione-i-sali-kuri-neegzistuoja.html


    Labai jau panašiai :(

    AtsakytiPanaikinti
  7. Kas panašaus? Aš skaičiau tą straipsnį, prieš rašydama savo straipsnį. Taip, kai kur naudojausi šio žmogaus patirtimi, bet viską per rašiau savaip. Tai buvo vienas iš puslapių kuriuos skaičiau rašydama ir galiu pasakyti informacija visur panaši, žmonės buvę toje šalyje turi panašių įspūdžių. Juk negalėjau, rašyti tai ką sugalvojau, reikėjo remtis tikrove. O tu ką neturi ką veikti, tik ieškoti kokiais puslapiais aš naudojausi rašydama? Be je tai buvo nevienintelis puslapis, tad jei tavo gyvenimas toks tuščias, pirmyn ieškoti toliau. Duosiu užuominą: kai kur panaudota informacija iš angliškų puslapių.
    Beje panaudota informacija reiškia, kad aš nekopijavau, o ja rėmiausi rašydama.

    AtsakytiPanaikinti
  8. Šiaip norėjau paskaityti daugiau nes straipsnis buvo tobulas. Bet nežinau gal..... Tu mano viena mėgstamiausiu rasytoju kurios mane nustebina. Tad patarčiau gal labiau pridėti nuo savęs kažkokių pamąstymų.
    P.S. turiu ką veikti. Radau pirmą atidaryta tai nepulk šitaip.

    AtsakytiPanaikinti
  9. Turbūt aš esu istorijos mokytojos išlepinta, todėl man norėjosi daugiau ir galbūt vaizdingiau. Esu pratus, jog istoriniai dalykai man pasakojami be galo įdomiai, todėl taip lengvai vadovėliniu tekstu manęs nepapirksi. Daug kur trūko skyrybos ženklų.
    BET. Vistiek buvo labai įdomu. Net nebuvau girdėjusi apie šią šalį :)

    AtsakytiPanaikinti
  10. Būtent tokių straipsnių reikia šiam blog'ui. Pasirinkai iš ties įdomią temą, bent jau man - visiškai netikėtą. Galbūt ir norėtųsi daugiau nuotraukų, kad pamatytumėm, kaip ten kas atrodo.

    Galiu pasakyt Akvile, kad iš ties nustebinai. Matosi, kaip tobulėji. Esi šaunuolė! :)

    AtsakytiPanaikinti
  11. Kaip naujokė, rašai puikiai! Kalba pakankamai vaizdinga, viskas aiškiai parašyta, nereikia sakinių skaityti kelis kartus, kad suprastum (kaip man būna su istorija...). Tema labai įdomi, o tie keli kableliai ne vietoje neturi reikšmės ;)

    P.S. Jei nieko nepainioju, Tu esi įstojusi į NMA? Aš vis dar labai laukiu straipsnio, nepyksiu,net jei bus asmeniškumų... nes velns, kaip norisi daugiau žinoti :D

    AtsakytiPanaikinti
  12. Taip, taip kableliai mano silpnoji pusė.
    Esu, aš ten įstojusi, bet be asmeniškumų nieko parašyt negalėčiau. Pažįstu kelis merginas, kurios irgi ten mokosi galėčiau įrašyti ir jų nuomonę. Bet man geriau sekasi rašyti, apie kas mane domina. Bet čia savaitę jau pradėsiu kažką rašyti ;)

    AtsakytiPanaikinti
  13. Straipsnis puikus, dominantis. Puiki tema! Šaunuolė :) BET. Tie kableliai :(... Ir, be to, straipsnis trumpokas

    AtsakytiPanaikinti
  14. Ir tai sako žmogus, parašęs tik prisistatymą

    AtsakytiPanaikinti