Suispažįstame su poetu V. Mačerniu


Jei paklausčiau Jūsų ar žinote kokį nors ne itin garsų lietuvių poetą, ar atsakytumėt? Ar rastumėt atsakymą į šį itin lengvą klausimą? Jaučiu, kad nedaugelis pasakytu jog žino. Šiais laikais, suaugę, kartu ir paaugliai, nebesidomi senų laikų literatūra, eilėraščiais, poemomis. Viską ką žino tai nešvankius muzikos žodžius, istorijas apie nelaimingas šeimas, kurios yra rašomos kas antroje knygoje... Keiksmažodžius, be kurių kasdienybėje net suaugę neištveria nė dienos.. Galėčiau vardinti ir vardinti, bet ar tai kažką pakeis. Aišku, aš žinau, kad yra tokių kurie numoja į tai ką išvardinau ir nuoširdžiai domisi praeito amžiaus kūriniais.. Tokius žmones ypatingai gerbiu. Kadangi jie būna labiau išprusę, jų kalboje, galima rasti neįtikėtinai skambių, bei dabar nenaudojamų žodžių. Galbūt kažkas suprato linko aš suku, kai kas ir ne, bet šiandien noriu Jus supažindinti su vienu ypatingu žmogumi, tai – Vytautas Mačernis.
  
Vytautas Mačernis – ne itin garsus lietuvių poetas, bet žinomas už savo netradicinius eilėraščius, dainas, poemas... Autorius gimė Šarnelėje (Žemaitijoje) 1921m. Birželio 5d. o mirė labai jaunas 1944m. spalio 7d. Gausioje šeimoje, kurioje gimė 13 vaikų, bet užaugo vos 7, jis buvo antrasis vyriausiasis šeimoje. Daug kas sako, jog jo motina laukė dukters, vietoj antrojo sūnaus. Galbūt todėl, ji taip nusivylė ir nemylėjo Vytauto... Daugiausiai jį augino senelė, kurią jis labai mylėjo ir jos garbei, parašė net keletą eilėraščių.

Pirmuosius eilėraščius pradėjo rašyti Telšių gimnazijoje. Jis buvo itin susikaupęs, į kažką įsigilinęs, minties ir proto žmogus, bet buvo per daug užsisklendęs savyje.... Viename laiške, jis rašė taip: „Aš esu didelis svajotojas ir fantastas, todėl daugiau gyvenu ateitim, tikėjimu, regėjimais. <…> Vizija – tai mano turtas, svajonė – tai mano dabartis, praeitis ir ateitis“.

Nerašysiu kur jis mokėsi, ką studijavo ir t.t. Tik noriu paminėti, jog jis gyveno itin trumpai, vos 23 metus.. O mirė kai jam važiuojant vežimu, į galvą pataikė atsitiktinė artilerijos sviedinio skeveldra.
  
Kodėl rašau apie šį poetą? Turbūt todėl, kad mane sužavėjo jo eilėraščiai. Ieškojau ko nors, kas man patiktu ir tiktu skaitovų konkursu. Radau.
Jei atvirai, visa jo kūrybą pripildyta niūrios nuotaikos, tamsos, bet galima rasti ir šiltesniu eilėraščių... Kadangi jis buvo itin jautrus žmogus, nelikdavo abejingas Lietuvai, sovietinei okupacijai, antrajam pasauliniam karui ir kitiems įvykiams... Tai ir nulėmė jo eilėraščių nuotaiką.

Vytautas Mačernis turėjo daug neatsakytų klausimų, kurie jį domino. Jis bandė į juos atsakyti, ar bent jau ieškojo atsakymų į juos. Bandė ir norėjo pažinti jį supantį pasaulį, galbūt todėl, jo eilėraščiuose yra iškeliami tokie sudėtingi klausimai..?



Ir štai vienas eilėraštis: 

Aš pažinau karalių tavyje

Aš pažinau karalių tavyje iš žingsnių aido
Ir iš akių blizgėjimo aštraus,
Nors kartais jos iš tavo liūdno ir pailgo veido
Man švietė giedrumu audros nuskaidrinto dangaus.
Kiekvienas tavo žodis, išdidus, bet mielas,
Kiekvienas tavo mostas, laisvas ir platus,
Kalbėjo apie didžią, gražią sielą,
Praaugusią lyg aukštas medis girioje visus medžius.
Nes tu sakei: “Per žemę mes praeinam
Tik vienąsyk, tai būkime tvirti!
Kieno gyvenimas bus panašus į sodrią dainą,
Tas nesutirps mirty”.
Todėl (nors neturėjai tu namų, kai saulė leidos,
Nei sosto, nei tarnų karališkam dvare)
Iš tavo liūdno ir pailgo veido
Aš pažinau karalių tavyje.

Šarnelė, 1942.VII.3

 Nežinau ar patiko, ar ne. Tiesiog norėjau į blog'ą įnešti kažko tai naujo. Kas mane domintu ir kas patiktu. Galbūt žinot šį poetą, galbūt ne, galbūt patiko straipsnis, galbūt ir ne... Bet tikiuosi, jog atsiras tokių, kurie domisi tuo. :)

Evelina :*

12 Komentarai

  1. Man straipsnis patiko... Galbūt, todėl, kad čia nieko panašaus nesu mačiusi. Tad, ačiū. :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Smagu paskaityti ką nors naujo. Poetas tikrai geras, gaila, kad nėra garsus. Na, gal trumpas jo gyvavimo amžius padarė savo...

    AtsakytiPanaikinti
  3. Visiškai pritariu. Pati apie jį nebūčiau sužinojus jei ne mama.
    Anonimas nr2 - žinau, nevykęs, bet galva nedirba, o dar sergu. Tai nepykit jei kur nors nusišnekėjau... :c

    AtsakytiPanaikinti
  4. Aš irgi sužinojau apie šį poetą prieš kelis mėnesius, irgi mama pasakė apie jį. Sakė tai buvo jos mylimiausias poetas :). Ir tą eilėraštį prieš kelias savaites deklamavau skaitovų konkurse. "Aš pažinau karalių tavyje..". Nežinau ar tau įdomu, bet būtent tas eilėraštis mane užkabino, kai mama įdavė Mačernio eilėraščių knygą. Tiesiog skaičiau, kartojau kol savaime išmokau. O paskui iškilo klausimas: "juk turėjo būti kažkam skirtas tas eilėraštis? Kažin koks žmogus tai buvo? Koks ypatingas jis turėjo būti? Norėčiau su juo susipažinti". Tau taip nebuvo? Tiesa biškutį ir susinervinau ir apsidžiaugiau - susinervinau dėl to, kad Mačernį dabar daug kad žinos, ir kartu nudžiugau, kad jis nėra užmirštas. Nu čia durnai taip gavosi, bet atrašyk, prašau :)...

    AtsakytiPanaikinti
  5. Aš irgi sužinojau apie šį poetą prieš kelis mėnesius, irgi mama pasakė apie jį. Sakė tai buvo jos mylimiausias poetas :). Ir tą eilėraštį prieš kelias savaites deklamavau skaitovų konkurse. "Aš pažinau karalių tavyje..". Nežinau ar tau įdomu, bet būtent tas eilėraštis mane užkabino, kai mama įdavė Mačernio eilėraščių knygą. Tiesiog skaičiau, kartojau kol savaime išmokau. O paskui iškilo klausimas: "juk turėjo būti kažkam skirtas tas eilėraštis? Kažin koks žmogus tai buvo? Koks ypatingas jis turėjo būti? Norėčiau su juo susipažinti". Tau taip nebuvo? Tiesa biškutį ir susinervinau ir apsidžiaugiau - susinervinau dėl to, kad Mačernį dabar daug kad žinos, ir kartu nudžiugau, kad jis nėra užmirštas. Nu čia durnai taip gavosi, bet atrašyk, prašau :)...

    AtsakytiPanaikinti
  6. Gena_Krokodilas - taip.. Man lygiai tas pats buvo, o kai vakar perskaičiau šį tavo komentarą, puoliau per naujo skaityti šį eilėraštį ir pabandyti suprasti, ką poetas turi omenyje, apie ką jis rašo..? Ir žinai, priėjau išvada, kad šis eilėraštis skirtas jam brangiam žmogui, kurį jis atpažįsta net iš žingsnių... Su kuriuo jis nugyveno ilgus metus. Mano nuomone, jis rašė apie savo močiutę. Nes kiek radau informacijos, tai močiutė jam net suaugusiam sekdavo pasakas, šalia jos, jis jausdavosi laimingas, jausdavosi savimi...
    Gaila, kad dabar mes, žmonės, dažnai užmirštame tokius talentingus žmones, kurie sugebėdavo visur įžvelgti kažką tikro, savito ir mielo... Kurių kūryba, labiau įsigilinus, supratus, suspaudžia širdį.. Tikiuosi, kad dar atsiras tokių, kurie tai brangins, ir saugos ateityje... :)

    AtsakytiPanaikinti
  7. Taigi... Nes tas žmogus, tikrai turėjo būti ypatingas. Čia labai aiški mintis - karalius esi ne turtais, o siela. Tyra, didžia siela. O dabar nėra daug tokių žmonių... O norint gerai jį pasakyti reikia į jį įsijausti, paskirti jį tam tikram žmogui... Taip sakė man lietuvių mokytoja. Bet tokių žmonių mažai likę, todėl neradau tokio žmogaus, kuris nusipelnytų tokio eilėraščio. Man atrodė, kad nei vienas iš mano pažįstamų nėra toks ypatingas... Bet šiaip ar taip, nuostabus eilėraštis :).

    AtsakytiPanaikinti
  8. Pritariu tau. Tavo mokytojai teisingai sakė :)

    AtsakytiPanaikinti
  9. Dievinu V. Mačernį. Daugelis sako, jog jo žūtis yra visiškai beprasmė. Tačiau aš tikiu J. Lenono pasakytais žodžiais "Žemėje mes turime įvykdyti kažkokią užduotį, o vėliau - mirštame." Mačernis įvykdė savo užduotį. Jis įrodė, jog yra atsidavęs Lietuvai, sau. Jo eilėraščiai gražūs, neretai skausmingi, tačiau prasmingi. Šiuo metu jis yra mano mėgstamiausias poetas. :)

    AtsakytiPanaikinti
  10. Puikios mintys ir eilėraštis ;-)

    AtsakytiPanaikinti